ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

زمانی که احساس نیاز به یک دستگاه لپ تاپ ایسوس می کنید و قصد خرید آن را دارید، یکی از مهم ترین مواردی که به آن توجه خواهید کرد، ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس است. افرادی که با دستگاه لپ تاپ خود کار های مهم و اداری انجام می دهند و یا از لپ تاپ برای کار کردن و در آوردن پول استفاده می کنند، میزان ظرفیت باتری لپ تاپ برایشان بسیار حائز اهمیت است.

در هنگام تحقیق برای انتخاب دستگاه لپ تاپ مورد نظر، ممکن است یک دستگاه لپ تاپی را ببینید که از همه جهت با دستگاه مدنظر شما یکسان است و دقیقا همان چیزی است که می خواستید، اما زمانی که به ظرفیت باتری آن نگاه می کنید، متوجه می شوید که این دستگاه لپ تاپ دارای باتری متوسط و ضعیفی است. به همین علت از خرید آن دست کشیده و دوباره شروع به تحقیق برای پیدا کردن دستگاه لپ تاپ مورد نظر خود می کنید.

بنابراین میزان ظرفیت باتری لپ تاپ بسیار مهم است و این اهمیت آنقدر زیاد است که حتی اگر همه ویژگی های دیگر مثبت و مناسب باشد و تنها عیب دستگاه همین باتری ضعیف باشد، شما قید همه آن ویژگی های مثبت را زده و از خرید منصرف خواهید شد. در ادامه راجع به این موضوع صحبت کرده و اطلاعات مهمی را در اختیار شما خواهیم گذاشت تا خرید های موفقی را تجربه کنید.

ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

MAH  یا همان Miliam Hours، بیان کننده میزان انرژی که در باتری یک دستگاه لپ تاپ ذخیره شده، است. هر چه Miliam Hours یک دستگاه لپ تاپ بیشتر باشد، ظرفیت باتری آن نیز بیشتر بوده و در نتیجه ساعت های بیشتری می توانید بدون شارژ کردن، از ان استفاده کرده و با آن کار کنید. واضح است که هر باتری یک دوام و یک چرخه شارژ مشخص دارد. بعد از سال ها استفاده، زمانی که چرخه شارژ باتری به آن میزان مشخص رسید و آن را رد کرد، ظرفیت آن کاهش پیدا کرده و اصطلاحا دچار افت ظرفیت خواهد شد.

اما این چرخه شارژ چیست؟ چرخه شارژ در حقیقت تعداد دفعاتی است که شما باتری یک دستگاه را شارژ کرده و بعد از کار کردن با آن و تمام شدن شارژ، مجددا دوباره آن را شارژ می کنید. همه وسایل برقی که باتری دارند، دارای یک چرخه شارژ مشخص هستند و زمانی که از ان تعداد مشخص عبور کند، دچار افت ظرفیت خواهد شد.

ظریفیت باتری لپ تاپ ایسوس، بیشترین انرژی که می تواند از باتری دریافت کند را بیان می کند و واحد اندازه گیری آن، آمپر ساعت است. به بیانی دیگر ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس را می توان با جرم مواد شیمیایی فعالی که در باتری آن هستند بیان کرد. به عبارتی دیگر و به یک صورت کلی، ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس را می توان به معنی میزان شارژ ذخیره شده در باتری آن، برداشت کرد.

چیزی که واضح است این است که کم کم و با گذشت زمان، یک سری اتفاقات و واکنش های شیمیایی درون سلول های باتری لپ تاپ رخ می دهد که نتیجه آن ها به کاهش ظرفیت باتری ختم خواهد شد. در حقیقت باتری دستگاه لپ تاپ فرسوده شده و میزان حجم ماده ای که درون آن وجود داشت، کم شده و نتیجه آن کاهش طول عمر باتری دستگاه لپ تاپ خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که می تواند سبب کاهش ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس شود، استفاده زیاد و بیش از حد و مدوام از دستپاه لپ تاپ است. هر چه بیشتر از لپ تاپ استفاده کنید،  تعداد دفعات بیشتری باید آن را شارژ کنید و در نتیجه، چرخه شارژ به آن تعداد مشخص می رسد و آن را رد خواهد کرد. باتری یک دستگاه لپ تاپ برای افرادی که به صورت کاملا معمولی و متعادل از آن استفاده می کنند، تقریبا بعد از گذشت یک سال و نیم از تاریخ خرید ان، کاهش ظرفیت خود را آغاز خواهد کرد. مسلما برای افرادی که به صورت مداوم و زیاد از دستگاه لپ تاپ خود استفاده کرده و به معنای واقعی کلمه از دستگاه لپ تاپ خود کار می کشند، این یک سال و نیم کمتر بوده و ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس آن ها زود تر شروع به کاهش می کند.

بعد از افت ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که برای کاربران کالای دیجیتال پیش می آید، این است که بعد از گذشت آن مدت زمان مشخص(اندکی کم یا بیشتر) در زمانی که ظرفیت باتری دستگاه لپ تاپ افت کرد، چه کاری باید انجام دهیم؟ آیا دوباره باید یک دستگاه لپ تاپ جدید خریده و هزینه زیادی را در ازای آن پرداخت کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در درجه اول، درست همان موقع که احساس کردید ظرفیت باتری دستگاه لپ تاپ شما کاهش پیدا کرده، نیازی به پیدا کردن راه چاره نیست. همان طور که داریم بیان میکنیم، ظرفیت باتری تنها دچار افت شده و همچنان عملکرد اصلی و نسبتا خوب خود را دارد. پس همان موقع نیازی به انجام دادن کاری نیست و باید از دستگاه لپ تاپ خود مانند همیشه استفاده کنید.

ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

اما بعد از گذشت زمان بیشتری، هنگامی که متوجه شدید افت ظرفیت باتری دستگاه لپ تاپ شما بسیاز زیاد بوده و دیگر توانایی بر طرف کردن نیاز های شما را ندارد، و همچنین نمی توانید مانند سابق کار های خود را با لپ تاپ پیش ببرید، یعنی زمان آن رسیده که باید یک کار مفید و موثر برای باتری لپ تاپ خود انجام دهید.

مطمئنا آن کار مفید و موثر، تعویض دستگاه لپ تاپ به صورت کلی نبوده و نیازی نیست که با انجام این کار یک هزینه گزاف و زیاد برای خود بتراشید. در این موقع تنها کافی است که یک باتری جدید برای دستگاه لپ تاپ خود خریداری کرده و آن را با باتری قدیمی تعویض کنید. اگر توانایی خارج کردن باتری قدیمی را از دستگاه لپ تاپ ندارید، به هیچ عنوان به زور متوسل نشده و این کار را به افراد کاربلد بسپارید.

در صورتی که بخواهید باتری لپ تاپ را با زور و با کمک ابزار های سنگین و یا نوک تیز خارج کنید، باتری دستگاه آسیب دیده و به علت مواد شیمیایی که در آن وجود دارند، شاهد یک آتش سوزی همراه با صدمات وارده به خودتان و دستگاه لپ تاپ خواهید بود.

عوامل تاثر گذار بر ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

همان طور که در بالا اشاره کردیم، ظرفیت باتری دستگاه های لپ تاپ ایسوس و همچنین کمپانی های دیگر، با گذشت زمان و بر اثر استفاده های زیاد و مداوم و شارژ کردن آن، کاهش پیدا می کند. جنس باتری های دستگاه های لپ تاپ ایسوس اغلب لیتیوم پلیمری است و باتری های لیتیوم پلیمری معمولا طول عمری میان ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه شارژ دارند. یعنی بعد از ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار شارژ کردن باتری دستگاه لپ تاپ، ظرفیت آن شروع به کاهش کرده و طول عمر آن نیز کم خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر ظرفیت باتری لپ تاپ، دمای محیطی است که دستگاه را در آن قرار می دهید. در صورتی که دستگاه لپ تاپ خود را در یک محیط خیلی سرد یا خیلی گرم قرار دهید، عملکرد مواد شیمیایی درون باتری آن مختل شده و در نتیجه حدود هفتاد درصد از ظرفیت آن نابود می شود. یعنی به همین آسانی و سریعی، می توانید ظرفیت باتری دستپاه لپ تاپ خود را نابود کنید.

لازم به ذکر است که عوامل دیگری در ظرفیت باتری لپ تاپ تاثیر دارند. نوع طراحی و سیستمی که کمپانی تولید کننده برای مدیریت انرژی در دستگاه قرار داده است، یکی از مهم ترین عوامل است. این عوامل تاثیر بسیار زیادی بر روی ظرفیت باتری دستگاه داشته و این تاثیر می تواند منفی و مثبت باشد. اگر منفی باشد به کاهش ظرفیت باتری دستگاه کمک کرده و اگر مثبت باشد، به میزان زیادی به افزایش طول عمر باتری کمک خواهد کرد.

اخرین عاملی که در این بخش قصد بیان آن را داریم، نحوه استفاده شما از دستگاه است. علاوه بر مدت زمان و نوع استفاده شما از دستگاه لپ تاپ، استفاده از نرم افزار هایی که با آن ها کار می کنید نیز اهمیت دارد. در صورتی که نرم افزار های سنگین و فشرده بر روی دستگاه لپ تاپ خود نصب کنید و یا به میزان زیادی از برنامه های گرافیکی سنگین استفاده کنید، به باتری دستگاه لپ تاپ فشار آمده و ظرفیت آن را کاهش خواهد داد.

افزایش ظرفیت باتری لپ تاپ

برای افزایش ظرفیت باتری دستگاه لپ تاپ خود، کار های زیادی می توانید انجام دهید. یکی از این کار ها درست کردن نحوه استفاده از دستگاه است. زمانی که به صورت صحیح و اصولی از دستگاه استفاده کنید و برنامه های سنگین زیادی را بر روی ان نصب نکنید، مسلما تعداد دفعاتی که به شارژ نیاز پیدا می کند کاهش پیدا کرده و در نتیجه چرخه شارژ آن ادامه دار تر خواهد بود.

البته این موضوع برای خود کمپانی ایسوس نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین علت برخی از دستگاه های لپ تاپ جدید خود را به فناری Super Bat مجهز کرده است. این فناوری در واقع یک تکنولوژی مخصوص و اختصاصی است که برای افزایش ظرفیت باتری دستگاه های لپ تاپ سری نوت بوک ایسوس، استفاده شده است. تعبیه کردن این تکنولوژی درون دستگاه های لپ تاپ ایسوس، سبب شده تا ظرفیت باتری آن ها به اندازه سه برابر مقدار ظرفیت اولیه، افزایش پیدا کند. این میزان واقعا زیاد و قابل توجه است و به همین علت دستگاه های لپ تاپ نوت بوک ایسوس در میان کاربران از جایگاه و محبوبیت ویژه ای برخوردار است.

باتری داخلی و خارجی

ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

باتری دستگاه های لپ تاپ به دو صورت خارجی و داخلی وجود دارند. در دستگاه هایی که دارای باتری خارج هستند، به آسانی می توان باتری را از آن ها خارج کرد. برای این کار تنها کافی است درب مربوط به محل قرار گیری باتری را باز کرده و باتری را از آن به آرامی خارج کنید. اما باتری های داخلی قابلیت خارج شدن از دستگاه را ندارند. یعنی در حقیقت دربی وجود ندارد که شما بتوانید با باز کردن آن به باتری دسترسی پیدا کنید. در این دستگاه های لپ تاپ، باتری درون خود سخت افزار تعبیه شده و خارج کردن آن لزوما باید به دست افراد متخصص انجام شود. اما علت تفاوت خارجی و داخلی بودن باتری دستگاه لپ تاپ چیست؟

تفاوت باتری داخلی و خارجی لپ تاپ

باتری های داخلی و خارجی با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه چند تا از مهم ترین آن ها را برایتان آورده ایم:

  • یکی از تفاوت های باتری داخلی و خارجی در لپ تاپ ها این است که در باتری خارجی، به میزان زیادی از آسیب هایی که می تواند به باتری وارد شود و همچنین ورود رطوبت و گرد و غبار به آن جلوگیری می شود.
  • باتری داخلی را نمی توان به آسانی باتری خارجی از دستگاه لپ تاپ خارج کرد و این کار حتما باید توسط افراد حرفه ای و متخصص صورت بگیرد. ضمنا این کار در برخی موارد اصلا امکان پذیر نبوده و باتری داخلی دستگاه خارج نمی شود.
  • باتری های داخلی دارای وزن بسیار کمتری بوده و حجم آن ها نیز کوچک تر است. به همین علت دستگاه های لپ تاپی که باتری داخلی دارند، اندکی ظریف تر و سبک تر از دستگاه های لپ تاپی هستند که باتری خارجی دارند.
  • امکان مدیریت باتری های داخلی وجود دارد و با استفاده از نرم افراز های مدیریت انرژی، می توانید عملکرد آن را تنظیم و کنترل کرده و طرفیت آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
  • زمانی که قصد جا به جایی یا حمل و نقل دستگاه لپ تاپ خود را دارید، در صورتی که باتری خارجی داشته باشد می توانید باتری آن را به آسانی خارج کرده و دیگر مجبور به تحمل وزن آن نباشید. در صورتی که این امکان برای دستگاه های لپ تاپی که باتری داخلی دارند، وجود ندارد.

رابطه مدل لپ تاپ و ظرفیت باتری

ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس

یکی از عوامل موثر در ظرفیت باتری، مدل دستگاه لپ تاپ است. دستگاه های لپ تاپی که مدل پایینی دارند و ارزان قیمت هستند، معمولا دارای باتری ضعیفی نیز هستند. این دستگاه در زمان کمی می توانند شارژ نگه دارند و هنگام کار کردن با ان ها، چندین بار باید باتری را شارژ کرد؛ بنابراین ظرفیت باتری کاهش پیدا کرده و طول عمر آن نیز کم خواهد شد.

زمانی که یک دستگاه لپ تاپ گران قیمت می خرید، مطمئنا ظرفیت باتری آن کم نبوده و حدود یک روز کامل است. بنابراین به دفعات کمتری باید آن را به شارژ متصل کرد و در نتیجه، طول عمر آن کاهش پیدا نمی کند. ضمنا کمپانی ایسوس در دستگاه های لپ تاپ جدیدی که طراحی و تولید کرده، تکنولوژی هایی را قرار داده که در افزایش طول عمر باتری تاثیر بسیار مثبتی دارند.

بند پایانی

 در این مطلب راجع به ظرفیت باتری لپ تاپ ایسوس صحبت کرده و مهم ترین عواملی که بر روی این موضوع تاثیر مثبت یا منفی دارند را هم ذکر کردیم. هر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، می توانید به میزان بیشتری از باتری لپ تاپ ایسوس خود محافظت کنید و یا یک انتخاب بهتر و مفید تر برای خرید خود داشته باشید.

البته مواردی که برای محافظ باتری لپ تاپ ذکر شد تنها مختص به لپ تاپ های ایسوس نبوده و می توانید این نکات را برای دستگاه های لپ تاپ کمپانی های دیگر مانند اپل، سونی، سامسونگ و … به کار ببرید.

5/5 - (6 امتیاز)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>