علامت معمولی خرابی باتری CMOS چیست؟

علامت خرابی باتری CMOS چیست؟

باتری CMOS به اندازه یک دکمه کوچک است اما بخش مهمی از رایانه یا لپ تاپ شما است. باتری CMOS برق تراشه BIOS را تامین می کند که پس از راه اندازی سیستم کامپیوتری را راه اندازی می کند. همچنین پیکربندی جریان داده بین سیستم عامل و سایر سخت افزارهای متصل مانند هارد دیسک، ماوس، صفحه کلید، چاپگر، آداپتور ویدئو را مدیریت می کند.

باتری CMOS همچنین وظیفه ردیابی سیستم های زمان و تاریخ رایانه را بر عهده دارد.

اگر باتری CMOS رو به اتمام دارید، رایانه شما در بالا آمدن مشکل خواهد داشت. همچنین ممکن است متوجه تغییرات دیگری مانند ناپدید شدن درایورها و تاریخ و زمان نادرست شوید.

علائم معمول بسیاری از خرابی باتری CMOS وجود دارد. اما اگر مرتباً زمان و تاریخ را اشتباه می بینید، حتی آنها را اصلاح می کنید. این بزرگترین نشانه خرابی باتری CMOS است.

طرح کلی

باتری CMOS و عملکردهای آن

باتری های CMOS

CMOS یک تراشه (نیمه هادی) است که برای ذخیره سازی داده ها در نظر گرفته شده است. این تراشه را می توان بیشتر بر روی لپ تاپ ها و همچنین در رایانه هایی با منبع تغذیه که باتری CMOS نامیده می شود، یافت.

هدف اصلی باتری CMOS در لپ‌تاپ‌ها نگهداری اطلاعاتی مانند زمان و تاریخ و اطلاعات مربوط به سخت‌افزار و تنظیمات است. با وجود اندازه کوچکش. باتری CMOS یکی از بخش های مهم لپ تاپ است.

علائم معمول خرابی باتری CMOS

خرابی باتری CMOS می تواند باعث ایجاد چندین مشکل رایانه شود. وقتی باتری از بین می رود، بر عملکرد لپ تاپ یا رایانه تأثیر می گذارد زیرا دیگر نمی تواند درایورهای سخت افزاری را تشخیص دهد.

خوشبختانه، علائم و نشانه های آشکاری از خرابی باتری CMOS وجود دارد. اگر بتوانید مشکلات را همانطور که در زیر بحث می کنیم شناسایی کنید، می توانید قبل از بروز مشکل آن را با موفقیت تعمیر و تعویض کنید.

زمان و تاریخ به حالت پیش فرض خود بازنشانی می شود

یکی از علائم معمول خرابی باتری CMOS، تنظیم مجدد مداوم تاریخ و زمان است. مهم نیست که چند بار تاریخ و زمان را تنظیم کنید، به طور مداوم بازنشانی می شود.

در صورت خرابی باتری، دیگر نمی تواند تاریخ و زمان صحیح را تنظیم کند، به همین دلیل است که هر بار که دستگاه را خاموش می کنید، به تنظیم مجدد ادامه می دهد. حتی اگر تاریخ و زمان صحیح را در تنظیمات BIOS قرار دهید، زمان و تاریخ بازنشانی می‌شود . به طور پیش فرض زمان و همچنین تاریخ را بازنشانی می کند.

اگر متوجه شده اید که این اتفاق می افتد، ممکن است احتمال زیادی وجود داشته باشد که باتری CMOS تمام شده است و شما نیاز به تعویض سریع دارید.

پاسخ ندادن درایورها و مشکلات سخت افزاری مختلف

یکی دیگر از نشانه‌های مربوط به خرابی باتری CMOS، مشکلات سخت‌افزاری غیرعادی و درایورهایی است که دیگر پاسخ نمی‌دهند. هدف اصلی باتری CMOS ذخیره تنظیمات BIOS و پیگیری درایورهای سخت افزاری است که دستگاه شما استفاده می کند.

هنگامی که باتری CMOS در شرف از کار افتادن است، کامپیوتر دیگر نمی تواند برخی از سخت افزارهای خود را به دلیل عدم پاسخگویی درایورها تشخیص دهد. این می تواند باعث ناهنجاری های سخت افزاری شود که به طور ناگهانی رخ می دهد.

کیبورد بازی عجیب و غریب

کلیدهای جانبی پاسخ نمی دهند. مکان نما حرکت نمی کند و صفحه کلید دریافت ورودی های صفحه کلید را متوقف کرده است.

یا، به نظر می‌رسد کلیدهای جانبی در تراز نیستند، مکان‌نما عجیب عمل می‌کند و سیستم‌عامل به شدت به ورودی‌های کلید شما واکنش نشان می‌دهد.

یا، بزرگترین علامت زمانی است که یک پیکربندی صفحه کلید سفارشی به طور خودکار به حالت پیش فرض خود بازنشانی می شود. اینها همه نشانه‌هایی از خرابی باتری CMOS هستند.

خطای چک جمع

یکی دیگر از نشانه های اصلی خرابی باتری CMOS، خطای Checksum یا خطای خواندن هنگام بوت کردن لپ تاپ یا رایانه است. این به دلیل تضاد بین BIOS و CMOS هنگام بوت کردن رایانه شخصی رخ می دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، رایانه دیگر نمی‌تواند جزئیات راه‌اندازی را بخواند یا اطلاعات با BIOS مطابقت ندارد.

بدون باتری CMOS، رایانه شما نمی تواند مقادیر را تأیید کند، که باعث می شود هنگام بوت کردن رایانه، اروس ظاهر شود.

خاموش شدن تصادفی و مشکلات بوت کردن

آیا کامپیوتر شما به طور تصادفی و بدون دلیل خاموش می شود و روشن نمی شود یا هنگام بوت شدن مشکل دارد؟ خوب، ممکن است نشان دهنده خرابی باتری CMOS باشد.

رایانه شما در حال خراب شدن است زیرا درایورها در حین کار کردن رایانه شخصی دیگر پاسخ نمی دهند.

از طرف دیگر، خرابی باتری CMOS نیز می تواند منجر به خرابی بوت شود زیرا درایورهای سخت افزاری به درستی کار نمی کنند. هنگامی که درایورهای سخت افزاری که مسئول راه اندازی کامپیوتر هستند پاسخ نمی دهند، باعث خرابی بوت می شود.

صدای بیپ مداوم و بدون اتصال به اینترنت

آیا مادربرد شما صدای دائمی تولید می کند؟ اگر متوجه یک صدای بوق مداوم از سخت افزار شدید، این نشانه این است که باتری CMOS شما نیاز به تعویض دارد.

یکی دیگر از علائم معمول قطع اتصال به اینترنت است. باتری CMOS مرده یا تقریباً مرده ممکن است اتصال رایانه شخصی به اینترنت را متوقف کند زیرا BIOS مجبور است درایورها و مشکلات سخت افزاری را حفظ کند.

چگونه یک باتری CMOS مرده را در رایانه شخصی خود جایگزین کنید

اگر متوجه برخی از علائم ذکر شده در بالا شدید، ممکن است باتری CMOS شما در آخرین مرحله خود باشد. در این صورت بهترین کار این است که در اسرع وقت آن را تعویض کنید.

یک چیز خوب این است که خرابی باتری CMOS بر فضای ذخیره سازی شخصی شما تأثیر نمی گذارد. رایانه شما همچنان فایل‌ها، داده‌های شخصی شما را ذخیره می‌کند. فیلم ها و تصاویر اما این یک وظیفه است که باتری قدیمی CMOS خود را تا جایی که می توانید تعویض کنید.

اگر نمی دانید چگونه یک باتری قدیمی CMOS را تعویض کنید، مراحل زیر را دنبال کنید تا تمام اندازه گیری ها را به شما راهنمایی کنیم.

مرحله ۱: کامپیوتر خود را خاموش کنید و آن را از برق جدا کنید

اولین قدم در هنگام تعویض باتری قدیمی CMOS، خاموش کردن رایانه و جدا کردن آن از منبع تغذیه است. مطمئن شوید که برق وجود ندارد و ما با سخت افزار کار خواهیم کرد.

مرحله ۲: پوشش CPU را باز کنید

هنگامی که مطمئن شدید که کامپیوتر از برق جدا شده است، می توانید شروع به برداشتن پوشش CPU که در مقابل مادربرد قرار دارد، کنید.

مرحله ۳: باتری CMOS را پیدا و جایگزین کنید

پس از برداشتن موفقیت آمیز پوشش CPU، باتری CMOS را پیدا کنید. شبیه یک دکمه کوچک است و معمولاً به سمت پایین مادربردها قرار می گیرد و با یک گیره فلزی در جای خود نگه داشته می شود.

یک پیچ گوشتی (با سر صاف) بردارید و گیره های فلزی نگهدارنده باتری CMOS را بردارید. حالا باتری قدیمی را با یک باتری جدید تعویض کنید.

به یاد داشته باشید که هنگام قرار دادن باتری جدید احتیاط کنید زیرا ممکن است به مادربرد آسیب برساند. باتری جدید را به همان روشی که آن را خارج کرده اید قرار دهید.

مرحله ۴: رایانه یا لپ تاپ را بپوشانید

کار شما تمام شده است. اکنون آخرین مرحله، بازگرداندن پوشش CPU رایانه شخصی یا لپ تاپ خود است. این یک فرآیند آسان است، فقط یک پیچ گوشتی سر صاف بردارید و پین ها را پیچ کنید. و شما تمام شده اید.

نتیجه

بنابراین، به این ترتیب یک باتری قدیمی CMOS را با یک باتری جدید جایگزین می کنید. هنگامی که درپوش CPU را دوباره روی آن قرار دادید، لپ‌تاپ خود را به منبع برق وصل کنید و متوجه شوید که صدایی ایجاد می‌کند یا مشکلی در راه‌اندازی ایجاد می‌کند.

به یاد داشته باشید، همچنین باید تنظیمات بایوس لپ تاپ یا رایانه خود را مجدداً تنظیم کنید. پس از راه اندازی موفقیت آمیز دستگاه خود باید تاریخ و زمان را وارد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>