نحوه آپدیت بایوس ایسوس

نحوه آپدیت بایوس ایسوس

به روز رسانی بایوس بسیار مهم است زیرا ویژگی های جدیدی را اضافه می کند و باگ ها یا خطاهای موجود در نسخه فعلی BIOS را برطرف می کند. 

علیرغم اهمیت آن، بسیاری از افراد بایوس ایسوس را به موقع به روز نمی کنند، که باعث می شود کامپیوتر عملکرد مطلوبی نداشته باشد یا رفتار غیرعادی از خود نشان دهد. 

به روز رسانی بایوس قبلاً یک کار بسیار دشوار بود زیرا یک مرحله اشتباه می تواند باعث از کار افتادن دائمی مادربرد شود. با این حال، ایسوس این فرآیند را با نرم افزار EZ Flash 3 خود ساده کرده است. در اینجا نحوه استفاده از ابزار EZ flash 3 برای به روز رسانی ایمن و راحت بایوس ایسوس با استفاده از دو روش مختلف آورده شده است. 

ایسوس بایوس چیست؟

بایوس ایسوس (سیستم ورودی و خروجی پایه) سخت‌افزاری است که تمام جنبه‌های مادربرد را کنترل می‌کند. BIOS شامل تنظیمات مختلف از جمله بوت، برق، ولتاژ، اورکلاک و تنظیمات ذخیره سازی است. 

یک مادربرد با تمام اجزای مختلف رایانه مرتبط است، بنابراین به یک سیستم عامل نیاز دارد که بتواند نحوه تعامل مادربرد با هر مؤلفه رایانه شخصی را راهنمایی کند، و BIOS سیستم عاملی است که این کار را انجام می دهد. 

آپدیت بایوس ایسوس چیست؟

آپدیت بایوس ایسوس ویژگی های جدیدی را اضافه می کند و باگ هایی را که در نسخه قبلی بایوس ایسوس وجود داشت برطرف می کند. از آنجایی که بایوس سیستم عامل اصلی است که نحوه تعامل مادربرد با سایر سخت افزارهای رایانه شخصی را کنترل می کند، به روز رسانی بایوس ایسوس با پیشرفت فناوری و در دسترس شدن ویژگی های جدید مهم است.

چگونه بفهمم که BIOS من به به روز رسانی نیاز دارد؟

BIOS قلب کل عملیات کامپیوتر است. هنگامی که بایوس قدیمی شود، علائم واضح و برجسته ای وجود دارد که نشان می دهد باید بایوس را به روز کنید. 

  • کامپیوتر در ویندوز بوت نمی شود.
  • عملکرد کند و کند 
  • رفتار غیرمعمول مانند بسته شدن برنامه ها به خودی خود  
  • درایورهای کامپیوتر، مانند پانل صدا کار نمی کند 

اگر این علائم را دارید، به روز رسانی بایوس ایسوس ضروری است. حتی اگر این علائم را دریافت نمی‌کنید، نصب آخرین نسخه بایوس ایسوس می‌تواند رایانه شما را تازه‌سازی کند و شما را از هر مشکلی که ممکن است پیش بیاید نجات دهد. 

روش ۱: بایوس ایسوس را با EZ Flash 3 با استفاده از اینترنت به روز کنید 

توجه: این روش فقط برای بایوس ایسوس با نرم افزار EZ Flash 3 کار می کند 

به روز رسانی بایوس ایسوس با استفاده از اینترنت راحت ترین روش برای به روز رسانی بایوس است. این شامل هیچ گونه آماده سازی نیست و یک فرآیند یک مرحله ای است که در آن کاربران می توانند بدون هیچ تاخیری به روش برسند. 

برای به روز رسانی بایوس ایسوس با استفاده از اینترنت، تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی پایدار است که از طریق کابل اترنت LAN به رایانه متصل است. این روش می تواند با اتصال Wi-Fi نیز کار کند. 

با این حال، گزارش های کاربران زیادی از نرم افزار EZ flash 3 وجود دارد که برای به روز رسانی بایوس ایسوس استفاده می شود و با Wi-Fi کار نمی کند. بنابراین، استفاده از کابل اترنت LAN برای در امان ماندن از مشکل مواجه شدن با مشکلات در حین نصب توصیه می شود. 

توجه: برای نمایش، من از مادربرد Asus TUF Gaming X570-plus استفاده خواهم کرد . با این حال، مراحل زیر برای تمام بایوس های ایسوس با نرم افزار EZ flash 3 یکسان است. 

نحوه به روز رسانی بایوس در Asus TUF Gaming X570-plus

نحوه آپدیت بایوس ایسوس
نحوه آپدیت بایوس ایسوس
  • کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید
  • پس از خاموش شدن صفحه نمایش، دکمه DEL و F2 را به طور مکرر فشار دهید تا زمانی که لوگوی روی صفحه مشاهده شود. 
  • یک پنجره جدید بایوس باز می شود. در صفحه BIOS، به تب Tools بروید. 
  • گزینه EZ flash 3 را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. 
  • در مرحله بعد گزینه اینترنت را انتخاب کنید. 
  • اکنون، رایانه شروع به جستجوی اینترنت برای آخرین نسخه بایوس ایسوس می کند. 
  • اگر نسخه جدیدی پیدا شد، روی next کلیک کنید و دستورالعمل های روی صفحه را تا پایان به روز رسانی دنبال کنید. 

روش ۲: بایوس ایسوس را به صورت دستی آپدیت کنید 

اگر مادربرد ایسوس دارید که دارای نسخه قدیمی تر برنامه فلش EZ، مانند EZ flash 1 یا EZ flash 2 است، می توانید BIOS ایسوس را به صورت دستی به روز کنید. به روز رسانی بایوس ایسوس به صورت دستی به کار بیشتری نیاز دارد و معمولاً زمان بیشتری نسبت به استفاده از روش اینترنتی برای به روز رسانی بایوس دارد. 

این فرآیند همچنین پیچیده‌تر و پیچیده‌تر است، بنابراین حتماً در هر مرحله از راهنما پیروی کنید. در اینجا نحوه آپدیت دستی بایوس ایسوس آورده شده است. 

مرحله ۱: وارد BIOS ایسوس شوید 

قبل از اینکه به صورت دستی بایوس ایسوس را به روز کنید، مهم است که نسخه بایوس موجود مادربرد ایسوس را بشناسید. شما باید نسخه BIOS موجود را بشناسید تا بدانید که آیا مادربرد حتی نیاز به به روز رسانی بایوس دارد یا خیر. روش زیر برای بررسی نسخه فعلی BIOS ایسوس است. 

  • کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید
  • مکرراً کلید DEL یا F2 را فشار دهید تا زمانی که یک لوگو بر روی صفحه نمایش مشاهده کنید
  • پس از لوگو، بایوس ایسوس باز می شود
  • در صفحه BIOS، به سمت راست بالای صفحه بروید و بخش اطلاعات را جستجو کنید.
  • در قسمت اطلاعات، نسخه فعلی BIOS را در کنار نام مادربرد پیدا خواهید کرد. به نسخه BIOS و نام مادربرد روی یک تکه کاغذ یا جایی که بعداً بتوانید به آن دسترسی داشته باشید توجه کنید. 

مرحله ۲: دانلود آپدیت بایوس ایسوس

برای به روز رسانی بایوس ایسوس، آخرین نسخه بایوس را از وب سایت سازنده دریافت کنید. دانستن مدل دقیق مادربرد بسیار مهم است. ایسوس مادربردهای زیادی را در مجموعه خود دارد و دانلود بایوس از مدل مادربرد اشتباه می تواند منجر به مشکلاتی شود. 

در مرحله اول، باید نام مادربرد را همراه با نسخه BIOS یادداشت کنید. اگر این کار را نکرده اید، مرحله یک را تکرار کنید و آن را یادداشت کنید. افراد دیگر می توانند با موارد زیر اقدام کنند. 

  • وب سایت مادربرد ایسوس را باز کنید . 
  • نام مادربرد و شماره مدل خود را در کادر جستجو تایپ کرده و Enter را فشار دهید.
نحوه آپدیت بایوس ایسوس
  • هنگامی که صفحه مادربرد خود را باز کردید، گزینه پشتیبانی را انتخاب کنید. 
نحوه آپدیت بایوس ایسوس
نحوه آپدیت بایوس ایسوس
  • به Drivers & Utility>BIOS and FIRMWARE بروید
  • آخرین نسخه بایوس را دانلود کنید
نحوه آپدیت بایوس ایسوس
نحوه آپدیت بایوس ایسوس

مرحله ۳: فایل های بایوس را در یک USB کپی کنید 

هنگامی که آخرین نسخه ASUS BIOS را دانلود کردید، باید فایل های BIOS را در یک درایو USB کپی کنید. یک درایو USB 8 گیگابایتی برای تکمیل این کار فراوان خواهد بود، بنابراین می توانید از هر USB موجودی که در اطراف خود دارید استفاده کنید. 

قبل از کپی کردن فایل های BIOS در درایو USB، مطمئن شوید که USB را فرمت کنید. بدون فرمت کردن درایو USB، فایل های بایوس شناسایی نمی شوند. بنابراین شما نمی توانید بایوس ایسوس را به روز کنید. 

مرحله ۴: نحوه به روز رسانی بایوس ایسوس 

اکنون که همه چیزهایی را که برای به روز رسانی بایوس نیاز داریم در اختیار داریم، زمان شروع فرآیند به روز رسانی است. فرآیند به‌روزرسانی دستی فرآیند کاملاً شبیه به‌روزرسانی پردازنده ایسوس بایوس با استفاده از اینترنت است. تغییرات کوچکی وجود دارد که اکنون به آنها خواهیم پرداخت.  

  • کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید و کلیدهای DEL و F2 را چندین بار فشار دهید تا وارد BIOS ایسوس شوید.
  • در بایوس، F7 را فشار دهید تا صفحه تنظیمات پیشرفته باز شود. 
  • تب Tools را انتخاب کنید. 
  • در مرحله بعد گزینه EZ flash را انتخاب کنید. 
  • از گزینه های Storage device و Internet، گزینه Storage device را انتخاب کنید. 
  • درایو USB حاوی فایل های BIOS را انتخاب کنید. 
  • دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید و فرآیند به روز رسانی Asus BIOS را تکمیل کنید. 

به روز رسانی بایوس ممکن است کمی طول بکشد، بنابراین باید صبور باشید. فقط زمانی درایو USB را حذف کنید که کل فرآیند تکمیل شود و BIOS ایسوس با موفقیت به روز شود. اگر درایو USB در حین به روز رسانی حذف شود، مادربرد آجر می شود. 

آیا به روز رسانی بایوس ایسوس می تواند مشکل ایجاد کند؟

نحوه آپدیت بایوس ایسوس
نحوه آپدیت بایوس ایسوس

اگر آپدیت بایوس ایسوس با دقت انجام نشود، ممکن است منجر به مشکلاتی شود. بدنام ترین مشکل بریکینگ مادربرد است. این یک مشکل جدی است و می تواند به مادربرد آسیب دائمی برساند. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که آپدیت بایوس ایسوس در اواسط نصب دچار اختلال نشود. 

مشکل دیگر که کاملاً رایج است، پس از تکمیل آپدیت بایوس ایسوس رخ می دهد. این مشکل زمانی ایجاد می شود که درایورها پس از به روز رسانی بایوس کار نمی کنند. به عنوان مثال، کامپیوتر صدا را پخش نمی کند. برای حل مشکل صدا ، درایور را دوباره نصب کنید که به درستی کار نمی کند. 

آیا ایسوس بایوس به صورت خودکار آپدیت می شود؟

BIOS ایسوس به طور خودکار به روز نمی شود. این بر عهده کاربران است که آخرین به روز رسانی های بایوس را بررسی کرده و آنها را نصب کنند. این یک تمرین خوب است که آخرین به روز رسانی BIOS را به صورت شش ماهه بررسی کنید تا هیچ به روز رسانی را از دست ندهید. 

نتیجه

قبل از پایان مقاله، مهم است که اهمیت صبور بودن در هنگام به‌روزرسانی بایوس ایسوس را تکرار کنید. پس از ورود به صفحه به روز رسانی بایوس، کامپیوتر را خاموش نکنید، USB را بردارید و اینترنت را قطع نکنید تا زمانی که به روز رسانی کامل شود. در طول به روز رسانی BIOS، کامپیوتر ممکن است چند بار راه اندازی مجدد شود، بنابراین نگران نباشید. بخشی از فرآیند است. 

اگر مادربرد ایسوس شما از EZ flash 3 پشتیبانی می کند، از روش شبکه استفاده کنید. برعکس، اگر با نسخه قبلی ابزار فلش EZ همراه است، از روش دستی استفاده کنید. هر مرحله را با دقت دنبال کنید، آنگاه خوب خواهید رفت!

مطالب مرتبط

نحوه بوت لپ تاپ لنوو

5/5 - (1 امتیاز)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>